Životabudič - lehká zeleninová pomazánka, ocení ji i děti nebo návštěvy

Mám oblíbenou zeleninovou pomazánku, kterou jsem se naučila od kamarádky Báry Husové a kterou vám tady s radostí předkládám. Je GENIÁLNÍ  a ÚŽASNÁ - pomazánka i Bára! :-)

Suroviny:

  • 1 velká mrkev nebo dvě menší
  • 1 paprika (kapie - červená, zelená, bílá, slovenská)
  • 1 tvaroh ve vaničce
  • špetka soli

Na vylepšení pomazánky:

  • bílý jogurt (nejlépe zrající v kelímku)
  • citrónová šťáva
  • rajče nebo paprika
  • jemně nasekané zelené bylinky

Na ozdobení např. použijte:

  • rajče nebo různě barevné pariky
  • zelené bylinky
  • mladou jarní cibulku, nakrájená na kolečka
  • rukolu

Pracovní postup:

Do misky nastrouháme omytou a oškrábanou mrkev. Já strouhám mrkev na hrubším struhadle, pokud ale chcete dát pomazánku dětem nebo namazat na menší kousky pečiva, nastrouhejte mrkev najemno.

Pak vykrojte z omyté papriky jádřinec a papriku vevnitř očistěte od semínek a bílých částí. Nakrájejte papriku na malé kousky (cca 1x1 cm nebo menší) a přidejte do misky k mrkvi.

Přidejte tvaroh. jemně osolte a smíchejte vše dohromady. Nechte chvilku odležet v přikryté misce.

Mažeme na chleba nebo celozrnné pečivo. Pomazánka je hutná, takže se nehodí k mazání na jemné pečivo nebo příliš tenké plátky chleba. 

Pokud čekáte hosty, dejte pomazánku do jedné velké misky nebo do tolika menších mističek, kolik bude hostů. Nakrájejte celozrnné pečivo na menší kousky nebo celozrnný chleba na plátky a hosté si mohou sami mazat pomazánku na pečivo. Odpadne vám tak část práce a přátelé ocení


Vychytávky, vylepšení a různé varianty pomazánky:

  • do pomazánky můžeme přidat jogurt nebo citrónovou šťávu, aby se pomazánka lépe mazala na pečivo a byla chuťově výraznější
  • když dáte do pomazánky mix barevných paprik, bude pomazánky barevnější
  • místo celé papriky nakrájejte do pomazánky jen půl papriky a přidejte 1 rajče, nakrájené nadrobno, pomazánka bude chuťově zajímavější a díky šťávě z rajčete se bude lépe mazat
  • zelené bylinky pomazánku barevně vyladí a dodají další vitamíny
  • pomazánku můžete ozdobit i jedlými květy, například květy sedmikrásky 
  • rukola dodá pomazánce ostřejší chuť



A proč najednou "ta" zelenina v jídelníčku?


Jsem doma nemocná už tři týdny a toužím po lepší stravě. Živé, plné výživných látek, vitamínů a energie. Dohnala totiž mě chřipka. Ošklivá, s ošklivým kašlem. Zabrala až třetí antibiotika. Moje tělo nejdřív ze všeho odmítlo jídla, které jsem do té doby jedla. Po všem mi bylo špatně.

Nedivím se. Abych zvládla fyzicky náročnou práci terénní pečovatelky a roli svobodné matky, potřebovalo moje tělo hutnou stravu - samé bílkoviny a maso a tuky a cukry a škroby. Nic, co by tělu dělalo při nemoci dobře. :-(

Po pár nejhorších dnech nemoci moje tělo začalo doslova řvát: "Chci jíst!! Ale něco pořádného! Něco opravdu V Ý Ž I V N É H O!!"

Jogurty a chleba mu už nestačily. Kvůli kvasinkám jsem najednou nemohla cukr ani nic sladkého. A tak mi nezbylo začít poslouchat, co by tak moje tělo doopravdy chtělo. Bylo to: moře zeleniny, čerstvý chléb. Ale je brzké jaro a kvůli nemoci je moje peněženka prázdná, a tak musím vzít zavděk zeleninou z obchodů, ne od českých pěstitelů.

Nejdřív jsem pořád dokola jedla několik dní "živou" zeleninovou pomazánku, kterou jsem se naučila od kamarádky Báry Husové a kterou jsem si obměňovala a pak jsem přidávala postupně další lehká zeleninová jídla. Povětšinou jsem měla chuť na jídlo bez masa, nebo jen trošku jsem si dala maso kuřecí nebo vajíčko. Jako přílohy mám rýži, pohanku, kuskus. Pak ještě sýr, tvaroh nebo bílý jogurt.

Nejvíc ze všeho se už moc těším na teplo, až mi na zahrádce vyraší zelené bylinky, které při posledním útoku letošní zimy pomrzly.


Mějte krásné JARO! A milujte se a smějte se :-).


Bosorka Bára